Avbetalningsköplagens avräkningsregler

Hej! Jag behöver hjälp med att förstå avräkningsreglerna i 9 och 10 §§ lag (1978:599) om avbetalningsköp mellan näringsidkare. Anta att A har sålt en båt som kostar 800 000 kr till B, som ska göra ett kreditköp. De har kommit överens om att A ska ha återtagandeförbehåll om B inte lyckas betala. Efter en tid har B betalat av 300 000 kr och uteblir med resterande betallningar. Båtens värde har då sjunkit till 400 000 kr. A vill då ta tillbaka båten. Enligt lagen bör då köparen B, om jag har förstått det rätt, tillgodoräkna sig 400 000 kr. Säljaren A får tillgodoräkna sig 500 000, eftersom det är det som är kvar på den egentliga avbetalningsplanen. Stämmer detta? Och när A sedan tar tillbaka båten betyder det att B måste ge tillbaka båten och 100 000 kronor? Eller vem betalar egentligen vad till vem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Avbetalningsköplagens regler om förtida återtagande tillämpas oftast vid en konkurs för köparen. Mycket riktigt så ska köparens konkursbo tillgodoräknas objektets värde och kreditgivaren restskuldens värde. Nettoutfallet blir till kreditgivarens fördel och denne har därmed kvar sin separationsrätt i köparens konkurs. Även i fall nettoutfallet blir till boets fördel har kreditgivaren separationsrätt så länge denne betalar mellanskillnaden till boet.

Med vänliga hälsningar,

Oscar CamposRådgivare