FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2013

Efterlevande makes fria förfoganderätt

Jag är gift och har 2 barn sedan tidigare äktenskap. Min nuvarande man har inga barn. Vi har ett äktenskapsförord som gör all egendom till enskild. Ärver jag min man ? Eller kommer jag få förfoganderätt till hans enskilda egendom om han går bort före mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ett äktenskap upplösts genom den ene makens bortgång har den efterlevande maken vanligtvis rätt till hälften av makarnas tillgångar på grund av giftorätt.

Giftorätten kan sättas ur spel av makarna genom att man upprättar ett äktenskapsförord som håller enskild egendom utanför en eventuell bodelning. Eftersom bodelning inte behöver genomföras, när all egendom makarna äger är enskild egendom, kan ett arvskifte ske direkt.

Den efterlevande maken ärver hela den bortgångne makens kvarlåtenskap i fall arvlåtaren lämnar bröstarvingar som är gemensamma med den efterlevande maken, eller arvingar i andra och tredje arvsklassen, se Ärvdabalken 3:1. Dessa kallas efterarvingar och de har rätt till efterarv vid efterlevande makes död, se Ärvdabalken 3:2. Detta gäller dock inte tredje arvsklassen.

Eftersom att det inte finns gemensamma bröstarvingar blir det avgörande om det finns någon i den andra arvsklassen som har rätt till efterarv. Finns det efterarvingar i andra arvsklassen, dvs föräldrar/syskon/syskonbarn, erhåller efterlevande make kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt.

Finns ingen efterarvinge i den andra arvsklassen tillfaller kvarlåtenskapen den efterlevande maken med full äganderätt.

Med vänliga hälsningar,

Oscar CamposRådgivare