FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/04/2013

Möjlighet att genomdriva kontaktförbud

För flera år sedan chattade min nuvarande partner, då innan jag träffat hen, med en kvinna på nätet. De hade hyfsat med kontakt och av ett misstag råkade hon få tag i min partners nummer. Idag ca 5 år efter att detta hänt har denna kvinna under dessa år fortsatt att skicka sms till min partner upprepade gånger ca var tredje till femte månad. Min partner har tidigare bett henne att sluta med detta men hon har inte lyssnat. Det börjar ofta lite försiktigt med några få sms per dag och eskalerar sedan och hon börjar bete sig aggressivt. Min partner har ibland svarat och de kan ha en hyfsat normal konversation då hon plötsligt börjar hota med att förstöra min partners liv. I dagsläget har hon lyckats leta upp mig via sociala medier och då jag blockerat henne har hon tagit vägar genom mina föräldrar för att komma åt att bilder på mig som hon sedan skickat till min partner som "bevis" på att hon hittat mig och min familj. Hon har nu också börjat hota om att kontakta mig och min familj, trots att min partner upprepade gånger har bett henne att lämna mig och min familj ifred. Hittills har hon dock inte agerat och det hela verkar mera som tomma hot men då det oroar både mig och min partner undrar jag om man skulle kunna begära kontakt förbud då hon vägrar sluta höra av sig även när min partner begärt det. Så det jag undrar är, om man skulle ansöka om kontaktförbud, skulle det finnas en minsta möjlighet att det går igenom?

Lawline svarar

Kontaktförbud regleras i lagen om kontaktförbud. Enligt § 1 ska besöksförbud meddelas då det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid. Ett kontaktförbud får meddelas endast om skälen för ett sådant förbud uppväger det intrång eller men i övrigt som förbudet innebär för den mot vilken förbudet avses gälla.

Enligt förarbetena till lagen (vilka traditionellt tillmäts stor betydelse när man tolkar lagar) bör det, för att besöksförbud ska meddelas, förutsättas att det finns en konkret risk för att den som förbudet ska skydda kommer att utsättas för brott, förföljelse eller andra former av allvarliga trakasserier. Det anges även att den viktigaste omständigheten är att personen som förbudet avses gälla tidigare har begått brott mot den andra personen. Som jag tolkar din fråga har din partner inte utsatts för något brott av den andra personen. Jag tror dessvärre att det kan bli svårt att få ett besöksförbud till stånd i sådant fall.

Ni kan välja att anmäla kvinnan för olaga hot. Olaga hot regleras i brottsbalken kapitel 4 § 5, och för att bestämmelsen ska bli aktuell ska kvinnan hotat med en brottslig gärning som är ägnad att hos dig/din partner framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet. Att en gärning är ägnad att framkalla fruktan innebär att det är en gärning vars traditionella syfte är att framkalla fruktan, vilket hot om att förstöra någons liv är. Jag är däremot osäker på om sättet hon genomfört hoten på kan klassas som ett framkallande av allvarlig fruktan. Men om hoten fortsätter komma kan detta vara ett alternativ.

Lagen om kontaktförbud hittar du https://lagen.nu/1988:688

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare