Temperatur inomhus

Hej! Jag har har sedan en tid tillbaka problem med min hyresvärd. I min lägenhet så har det varit runt 16-17C de senaste veckorna och min hyresvärd gör inget åt det. Finns det någon lag som säger hur varmt jag kan kräva av min hyresvärd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Socialstyrelsen rekommenderar att den lägsta temperaturen i en lägenhet bör vara 18 grader på natten och 20 grader på dagen.

Om det är kallare än de rekommenderade temperaturerna bör din fastighetsägare åtgärda problemet. Om han inte gör det så kan du få till stånd ett föreläggande om åtgärd, genom att göra en anmälan till kommunens miljönämnd.

Vänliga hälsningar,

Farhad NiroumandRådgivare