Andrahandshyresgästens rättigheter

Hej Jag undrar om en andrahands hyresgäst i en hyreslägenhet har rätt att anmäla fel och brister i lägenheten den hyr? Det gäller inte beställningar som kräver underskrift eller kostnader för första hands hyresgästen, utan generellt vid stopp i avlopp, fel på fläkt eller vitvaror etc.

Lawline svarar

Hej,

tack för din fråga. När en andrahandshyresgäst hyr en lägenhet uppstår inget avtalsförhållande mellan hyresvärden och andrahandshyresgästen. Istället är det ett avtalsrättsligt förhållande mellan första- och andrahandshyresgästen och ett mellan hyresvärden och förstahandshyresgästen. Detta gör att det, i de flesta fall, saknas rättigheter och skyldigheter mellan andrahandshyresgästen och hyresvärden. Däremot har den som hyr i andra hand rätt att anmäla fel till den som denna hyr av, d.v.s. förstahandshyresgästen då denna räknas som hyresvärd.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare