Barns rätt till laglott vid samboförhållande

Min mamma har gått bort och vi är fyra barn. Mammas sambo är inte pappa till min bror eller till mig. Nu vill mammas sambo använda min och min brors laglott från mamma för att betala hennes skulder. Är detta lagligt? Får han ta vår laglott och betala min mammas skulder? Tilläggas bör att inget testmente är skrivet för hon dog hastigt och de var inte gifta, endast sambos.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det föreligger ingen arvsrätt för en efterlevande sambo. Däremot har en efterlevande sambo rätt att begära att en bodelning genomförs efter sambos bortgång. Sambon måste då begära bodelning innan bouppteckningen genomförs, se SamboL 8 § st. 2 och 18 § (https://lagen.nu/2003:376#P8S1). Om sambon begär bodelning så har sambon rätt att få ut egendom till ett värde av två basbelopp, se SamboL 18 § st. 2 (https://lagen.nu/2003:376#P18S2). Basbeloppet varierar från år till år, i år (2013) uppgår det till 44 500 kr vilket skulle innebära en rätt till 89 000 kr för den efterlevande sambon. En viktig detalj är dock att egendomen som ingår i bodelningen är begränsad till bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning av samborna, SamboL 3 § och 8 § (https://lagen.nu/2003:376#P3S1).

Din mammas sambo har alltså endast rätt till egendom motsvarande 89 000 kr om det beloppet ingår i det gemensamma bohaget och den gemensamma bostaden. Detta betyder dock att om din mamma endast har lämnat efter sig egendom till ett värde av 89 000 kr (netto, dvs efter att skulder som är att hänföra till hennes och sambons gemensamma bohag och bostad har blivit bortdragna) och den egendomen utgör hennes och sambons gemensamma bohag och bostad, så har sambon rätt till den egendomen. Har din mamma däremot lämnat efter sig ytterligare egendom så har du och din bror rätt till er respektive laglott i enlighet med ÄB 2:1 (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1).

Sammanfattningsvis så har din mammas sambo inte rätt att ta din eller din brors laglott i anspråk såvida han inte begär en bodelning innan bouppteckningen och det visar sig att egendomen som motsvarar era laglotter ingår i din mammas och sambons gemensamma bohag och bostad.

Med vänlig hälsning,

Emelie SvenssonRådgivare