Bröstarvinges rätt till laglott

Arv till särkullbarn/Vi är gifta och har testamente med fri förfoganderätt att erhålla den avlidnes kvarlåtenskap. Skulle bara vilja veta beloppet till särkullbarn. Husets utpris idag 1.400.000:- ./. köpesumma 365.000:- (kommer lånet in någonstans 266.000:-?) Arbeten på huset sedan 1985 389.000:- ./. 22% skatt 142.000:- Återstår 504.000:- Hur mycket av denna summa till särkullbarn om uträkningen är rätt gjord??

Lawline svarar

Hej,

Enligt 7 kap. 1-3 §§ kan en bröstarvinge påkalla jämkning av testamente för att få ut sin laglott. Om särkullbarnet du nämner i din fråga är din makes enda bröstarvinge innebär detta att särkullbarnet har rätt att få ut hälften av din makes kvarlåtenskap om han skulle avlida. Denna rätt till laglott går inte att testamentera bort.

Eftersom ni är gifta ska dock bodelning ske innan arvsskifte, vilket innebär att du och din makes samtliga tillgångar (med undantag för sådant ni gjort till enskild egendom genom äktenskapsförord) läggs samman och sedan delas i två lika stora delar där du får en och dödsboet får en (kvarlåtenskapen). Särkullbarnet har sedan rätt att få ut sin laglott, dvs hälften av kvarlåtenskapen om han är enda bröstarvingen. Vid värdering av fastigheter vid bodelning/arvsskifte bör fastigheter värderas till dess marknadsvärde minskat med eventuell försäljningskostnad och kapitalvinstskatt. Kapitalvinstskatten består av 22/30 * 0,3 * (försäljningspriset minskat med inköpspriset och eventuella förbättringsutgifter).

Med vänlig hälsning,

Axel BonningRådgivare