FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/04/2013

Solidariskt ansvar i HB

Hej Jag har ett handelsbolags med en kompanjon som varit passiv de sista åren. Vi har inget avtal skrivit mellan oss. Nu när bolaget skall avslutas har vi en skuld hos myndigheter. Hans advokat hotar mig med krav om jag inte tar på mig hela skulden. Är det ngt jag behöver vara rädd för?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 2 kap. 20§ Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag, svarar bolagsmännen solidariskt för bolagets förpliktelser. Detta betyder att ni båda (som bolagsmän) är ansvariga för bolagets skulder.

Med vänlig hälsning

Karin OlofssonRådgivare