Förskott på arv

Mamma bor i en hyresrätt som ombildats till en bostadsrätt 2001. Hon lät bara ett av fyra barn bli delägare, barnet 69 % mamma 31 %. Värdeökningen har varit ca 250 %. Mamma står för månadskostnaden till föreningen. Kan detta bestridas vid ett arvsskifte och kallas orättmätigt förtida arv. Alla barn är bröstarvingar och pappa är död.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Gåvor som den avlidna personen givit sina bröstarvingar under sin livstid ska, om inte något annat föreskrivits då gåvan gavs eller om inte något annat måste kunna antas, ses som förskott på arv. Om er mamma inte uttryckt att andelen i bostadsrätten inte ska vara förskott på arv så ska gåvan alltså betraktas som ett förskott på arv. Att något betraktas som förskott på arv innebär att värdet av gåvan ska läggas till värdet av kvarlåtenskapen då arvslotterna beräknas. Att gåvans värde ska läggas till kvarlåtenskapen då arvslotterna beräknas innebär inte att pengarna ska återbetalas till dödsboet, utan beloppet används enbart för att räkna ut vad arvslotterna ska bli med hänsyn tagen till gåvan. Det är gåvans nominella värde vid tillfället då gåvan gavs som ska beaktas och hänsyn tas inte till eventuell värdeökning. Om en bröstarvinge har fått en gåva som ska betraktas som förskott på arv och gåvans värde är större än vad som kan räknas bort från denne bröstarvinges arvslott behöver bröstarvingen inte återbetala beloppet som överstiger arvslotten.

För att illustera detta kan man använda följande exempel:

 A avlider och efterlämnar fyra bröstaarvingar, B, C, D och E. A:s make avled innan A. A:s kvarlåtenskap beräknas till 750 000 kr. B mottog innan A:s död en gåva till värdet av 250 000 kronor. Denna gåva ska alltså läggas till kvarlåtenskapen då arvslotterna beräknas. Summan som arvslotterna ska beräknas på blir alltså 750 000 + 250 000 kronor = 1 000 000 kronor. Varje barns arvslott blir då 1 000 000/4 = 250 000 kronor. Eftersom B:s gåva, som var ett förskott på arv, redan täcker detta belopp kommer kvarlåtenskapen att fördelas så att C, D och E får 250 000 kronor vardera och B kommer att få 0 kronor då arvet skiftas.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare