Ytterkläder borttappade i garderob hos studentnation

Hej! Jag var ute på studentnation för några veckor sedan och de lyckades då med att tappa bort min jacka (med halsduk, handskar, hörlurar och lite annat) i garderoben. När jag hörde av mig angående ersättning för jackan (för jag antar att det inte går att få ersättning för vad som fanns i fickorna) fick jag höra att de inte ger ut ersättning eftersom de inte ansvarar för kläder som hängs in i garderoben. Att de inte har ansvar förklarade de med att de har en skylt uppsatt samt att de inte tar betalt för garderoben i sig utan att det är en service man får använda vid entrén (man betalar dock entréavgift). Undrar om detta är förenligt med konsumenttjänstlagen och hur jag ska gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du talar om, deponering av ytterkläder är en förvaringstjänst och konsumenttjänstlagen är tillämplig. Enligt 32 § konsumenttjänstlagen är en näringsidkare skyldig att betala ersättning för borttappade föremål i näringsidkarens besittning om han inte kan visa att han inte varit försumlig.

Eftersom att konsumenttjänstlagen är tvingande lagstiftning som inte går avtala bort, se 3 § konsumenttjänstlagen, är även denna lagregel tvingande. Du har rätt till ersättning för din jacka.

Här är ett fall som är mycket likt ditt: http://www.arn.se/Amnen/Allmanna/Vanliga-fall/Vanliga-fall-Allmanna/Fall-111/

Lättast för dig är att vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) om studentnationen vägrar att ersätta dig. Hur du går till väga hittar du här: http://www.arn.se/Konsument/

Läs informationen ovan innan du anmäler till ARN.

Lycka till!

Rådgivare