FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/04/2013

Sambos förskott på arv vid bodelning

Hej! Jag och min sambo ska separera och initialt var vi överens om bodelningen där hon skulle få en större del av vinsten (6/10) då vi har gjort en del renoveringar med hennes kontanter. Nu hävdar hon att hon ska ha mer och hänvisar till arvsrätten då hon har fått ett arv (i förskott) i form av kontanter. Hur mycket som har använts till lägenheten är ganska oklart. Omfattas dessa kontanter som använts av 4 paragrafen sambolagen och ska fördelningen omräknas därefter?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Bodelning vid samboförhållanden ska ske om en av samborna begär det inom ett år efter att samboförhållandet upphör enligt sambolagen 8 §. I bodelningen ska endast ingå samboegendom vilket enligt 3 § utgörs av bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk.

Enligt 4 § undantas ärvd egendom (p 3) och gåvor (p 1), vilket förskott på arv normalt består av, men endast under förutsättningen att gåvogivaren/testatorn framställt villkoret att gåvan eller arvet ska utgöra enskild egendom. Är så inte föreskrivet ska gåvan eller arvet, eller det som har trätt i gåvans ställe, i samma mån som annan egendom ingå i bodelningen. Är ett sådant villkor föreskrivet ska det som har trätt i gåvans eller arvets ställe inte ingå i bodelningen. Då bör ni rimligen värdera bostadens värde utan renoveringen och dela det hypotetiska värdet lika mellan er, varpå resterande del bör tillfalla din sambo. Alternativt kan ni dela försäljningssumman på så sätt att din sambo får så pass mycket mer att det motsvarar det belopp som hänför sig till den villkorade gåvan.

Hur mycket som har använts till renoveringen blir en bevisfråga men har pengarna sammanblandats med andra tillgångar kan det bli svårt att hävda att de ska undantas från bodelningen.

Lawline RådgivareRådgivare