FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/04/2013

Godtagbara skäl för flytt

Hej! Jag har en fråga angående ekonomin kring min pojkväns son sen tidigare. Min pojkvän är boendeförälder, och sonen (7år) umgås var fjärde vecka ons-sön med sin mamma 50 mil bort. Enligt vad jag kunnat läsa mig till här så är boendeföräldern skyldig att bidra till kostnader för resor efter förmåga. Detta kunde dock hävas om det visar sig att den andre föräldern (i det här fallet mamman) flyttat utan godtagbara skäl, och jag undrar då vad godtagbara skäl skulle kunna vara?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Situationer som denna regleras av föräldrabalken 6 kap. 15 b §. Boendeföräldern ska ta del av resekostnaderna för barnet, om inte den andre föräldern har flyttat utan godtagbara skäl. Det enda exempel som lagens förarbeten ger på ”godtagbara skäl” är att den andre föräldern har fått arbete på annan ort. Det är svårt att uttala sig om vilka andra skäl som skulle kunna vara godtagbara, eftersom det saknas vägledande avgöranden rörande detta. Generellt sett så kan man dock säga att båda föräldrarna har ett ansvar att se till att barnets behov av umgänge med båda föräldrarna blir tillgodosett. Den andre föräldern borde därmed inte kunna flytta långt bort enbart för att ”straffa” boendeföräldern.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare