FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/04/2013

Bodelning av sambobostad

Hej! Jag & min sambo & våra två barn bor i ett radhus i HBG. Känner att vårt förhållande är alldeles för svängingt & har varit det i många år nu så jag vill ej bo med henne mer. Lånet på huset står på oss båda. 50/50 Jag betalde 200.000 kontant när vi flyttade in förövrigt. Hur som helst jag vill att hon ska köpa ut mig från lånet eller att jag köper ut henne. Hon menar på att vill jag flytta så får jag göra det men jag får inte ett öre av henne!!! Det värsta är att just nu är där ett hus som är till salu som jag gärna hade velat köpa om jag blev utköpt från radhuset. Dessutom är det nära till vår nuvarande bostad. Alltså hade det varit ganska bra för barnen dessutom. Hjälp vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!
Mitt råd är att du begär bodelning för att fördela egendomen emellan er. Eftersom ni inköpt bostaden för gemensamt bruk, är den att anse som sambobostad enligt sambolagen 5 §. Om någon av parterna begär bodelning ska den därför delas lika mellan samborna, se sambolagen 8 § och 14 §. I praktiken innebär detta att värdet av bostaden delas lika, och sedan kan ena sambon "lösa ut" den andra från bostaden genom att betala mellanskillnaden i pengar, se sambolagen 17 §. Observera dock att den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få den på sin lott enligt sambolagen 16 §. Om t.ex. barnen ska bo hos ena sambon kan det vara en sådan omständighet som gör att den sambon har bäst rätt till bostaden.
Eftersom din sambo inte vill betala något för att lösa ut dig, är mitt råd att du begär att rätten förordnar en bodelningsförrättare, se sambolagen 26 § och Äktenskapsbalken 17:1. En bodelningsförrättare har till uppgift att se till att bodelning kommer till stånd, samt har befogenhet att besluta i tvistiga frågor som har att göra med bodelningen, se Äktenskapsbalken 17:6.

Sambolagen hittar du här: https://lagen.nu/2003:376
Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230

Amanda HarryssonRådgivare