Fel i tjänst

HEJ. Vi har renoverat våra 2 badrum. Enteprören fick nycklarna eftersom vi inte är på plats men kontrakt önskades innan start och utlovades.. De satte igång utan kontrakt och inget har kommit trots upprep önskan. Badrum ochd 4 dörrar revs ner utan att vi viste men hade bett om offert ovh precisering på denna.. Toalett och tvättställ står sammanklistrat. Rör syns hemskt, sitter bra mycket övanför golv. ibland 4 tillsammans och krokiga. Småflisar för dusch stämmer inte med dushens storlek. En av 4 dörrarna byttes ut på fel ställe. Mest händer utan att vi blir frågade. ETC. Vår rätt ? Behöver vi betala direkt för de kräver det utan att vilja komma tillmötes.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag utgår i mitt svar ifrån att du är en konsument, vilket gör att konsumenttjänstlagen blir tillämplig https://lagen.nu/1985:716. Denna lag gäller om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter, 1 § https://lagen.nu/1985:716#P1S1. Enligt lagens 4 § https://lagen.nu/1985:716#P4S1 sägs att en näringsidkare ska utföra en tjänst fackmannamässigt och att han vidare med tillbörlig omsorg ska ta tillvara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning detta behövs och är möjligt.

4 § anger de grundläggande krav som en konsument har rätt att ställa på näringsidkaren när det gäller utförandet av en tjänst och näringsidkarens handlande i övrigt i förhållande till konsumenten. Huruvida en tjänst är att anse som fackmannamässigt utförd eller inte bestäms ofta utifrån branschanvisningar, dvs. som riktmärke ska ett arbete utföras på sådant sätt som kan krävas av en normalt skicklig och kunnig arbetande fackman inom det område som den ifrågavarande tjänsten gäller. Vidare ska näringsidkaren samråda med konsumenten i den utsträckning detta behövs och är möjligt. Genom detta klargörs att skyldigheten att försöka undanröja missförstånd och andra oklarheter i arbetet i princip ligger på näringsidkaren.

Om en tjänst avviker från vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva ska tjänsten anses felaktig, detta enligt 9 § https://lagen.nu/1985:716#P9S1. Enligt 16 § https://lagen.nu/1985:716#P16S1 får en konsument om tjänsten är felaktig, utan att detta beror på något förhållande på konsumentens sida, hålla inne med betalningen enligt 19 §, kräva att felet avhjälps enligt 20 § eller också göra avdrag på priset eller häva avtalet enligt 21 §. Enligt 17 § https://lagen.nu/1985:716#P17S1 ska en konsument som vill åberopa att en tjänst är felaktig, underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att felet märkts eller borde ha märkts, dvs. reklamera felet till näringsidkaren. En reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamationen får dock inte ske senare än 3 år, såvida inte annat följer av en garanti eller annat avtal.

Enligt 19 § https://lagen.nu/1985:716#P19S1 har konsumenten rätt att hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att ge säkerhet för konsumentens krav på grund av ett fel i tjänsten. Denna bestämmelse syftar till att utöva press på näringsidkaren, i första hand för att få denne att avhjälpa felet. Enligt 20 § https://lagen.nu/1985:716#P20S1 har som sagt konsumenten rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet om inte detta medför oskäligt höga kostnader för näringsidkaren i förhållande till felets betydelse för konsumenten. Även om konsumenten inte krävt att näringsidkaren ska avhjälpa felet så får näringsidkaren ändå välja att i första hand avhjälpa felet om konsumenten inte har ett särskilt skäl till att avvisa erbjudandet. Väljer näringsidkaren att avhjälpa felet så ska detta ske inom skälig tid från det att konsumenten gett näringsidkaren tillfälle till detta. Vid bedömande av vads som är "skälig tid" bör i första hand konsumentens intressen beaktas. Längre tid än normalt kan accepteras om näringsidkaren lånar ut ersättningsföremål till konsumenten. Hänsyn kan också tas till yttre omständigheter såsom dåliga väderförhållanden. Konsumenten bör inte behöva tåla mer än två försök att avhjälpa ett och samma fel. Är det flera fel kan man ibland få godta flera avhjälpanden. Avhjälps inte felet enligt vad som sägs i 20 § får konsumenten göra avdrag på priset. Om syftet med tjänsten huvudsakligen är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta, får konsumenten istället häva avtalet, 21 § https://lagen.nu/1985:716#P21S1.

Skulle det uppstå ännu mer problem kan ni vända er till allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) för att få ärendet prövat.

Hoppas att detta var till någon hjälp och lycka till!

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare