Förskott på arv

Hej. Min Mor o Far köpte en bostadsrätt som skrevs på min Mor till 30% och övriga 70% skrevs på min syster. Min Far har nu gått bort och min fråga är hur ska min systers 70% räknas då min Mor går bort. Min Mor har oxå ett barn sedan tidigare,alltså vår halvbror.

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Huvudregeln är att det som bröstarvingar får av arvlåtaren under livstiden ska räknas som förskott på arv. Så om inget annat är avtalat eller uttryckt på annat sätt ska det som din syster fått i form av lägenhet räknas av från hennes laglott. Därmed kommer hon att få ut mindre vid din mors bortgång, till fördel för dig och din halvbror.

Hälsningar,

Victoria Lindberg

Lawline RådgivareRådgivare