Förskott på arv

Jag är ensam bröstarvinge och således förstår jag att jag har rätt till 50 procent av min fars (min mor är bortgången) tillgångar vid hans frånfälle oavsett vad som står i testamentet. dvs. min laglott.. Om min far har gett mig pengar/tillgångar i födelsedagspresent etc.. är det då att betrakta som förskott av arv som dras av mot min laglott vid ett arvsskifte där det finns andra förmånstagare än bröstarvinge som arvtagare?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Vad en arvlåtare ger sin bröstarvinge under livstiden anses vara förskott på arv om inte annat har avtalats eller på annat sätt uttryckts, Ärvdabalken 6:1. Huvudregeln är därmed att du ha att räkna det du fått tidigare som förskott.

Det finns dock ett undantag från huvudregeln och det gäller sedvanliga gåvor som inte värdemässigt står i missförhållande till arvlåtarens villkor, Ärvdabalken 6:2. Så om det inte rör sig om allt för värdefulla presenter du fått av din far borde dessa falla under undantaget och därmed inte räknas som förskott på arv.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare