FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/04/2013

Vad som skall ingå i bodelningen

Hejsan! Jag och min man ligger i skilsmässa. Hur ska de egendomar vi har fördelas? Vi har varit sambor (ca 6år) innan giftermålet ( gift i 2år) och under den tiden har vi införskaffat en del möbler och annat bohag. Har den som köpt bohag vid sambotiden rätt till dessa vid skilsmässan eller ska allt delas lika? Hur gör man om det finns bohag som man fortfarande har skulder på, hur delas de?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni nu är gifta blir det äktenskapsbalkens regler som blir tillämpliga. En äktenskapsskillnad föregås normalt av en bodelning, enligt 10 kap 1 § ÄktB skall makarnas giftorättsgods ingå. Makarnas giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom,7 kap 1 § ÄktB. Det är den egendom som klassas som giftorättsgods vid den kritiska tidpunkten (dvs, när ansökan om skilsmässan skickas in till tingsrätten) som skall vara avgörande för vad som skall ingå i bodelningen, 9 kap 2 § ÄktB. Således kommer möblerna och det övriga bohaget ni inskaffade under sambotiden även tas med i bodelningen eftersom det nu räknas som giftorättsgods.

Vid en bodelning skall först makarnas andelar i boet räknas ut, därefter skall makarnas skulder dras av från giftorättsgodset, 11 kap 1§ samt 2 § ÄktB. Det som sedan återstår av makarnas giftorättsgods efter att skulder dragits av skall man lägga samman, och därefter dela lika mellan makarna, 11 kap 3 § ÄktB. Bohaget som ni fortfarande har skulder på ska alltså avräknas innan ni delar lika på det gemensamma giftorättsgodset.
Vänligen

Linnea HedmanRådgivare