FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/04/2013

Bodelningsavtal och bodelningsförrättning sambor

Hej. Förhållande sedan tolv år. Sambo sedan sju. Vi träffades. Han sålde sitt hus och köpte en tomt. Under tiden flyttade han och hans barn in hos mej och mina barn i väntan på att huset som vi gemensamt ritat och bestämt varenda detalj i skulle bli färdigt. Vi flyttade så in med var sina barn och har gjort var enda inköp möbler etc. . gemensamt men eftersom han tjänar fyra gånger min inkomst så har han betalt det mesta. Han står även på huset och lånen. Jag har oftast köpt mat och allt piff till hemmet typ krukor och blommor och även en del möbler. Nu när vi skall separera blir denna man jag levt med i tolv år "galen". Vägrar att sätta sej ned och dela upp våra saker!! Dom är mina säger han. Hur går jag till väga. Kan jag en dag han inte är hemma ta hälften och flytta ut? Vad säger lagen om ett sådant förfarande? Och värdet på huset har jag rätt att få ut något så jag kan börja på ny kula. Mvh.

Lawline svarar

Hej!

När ett samboförhållande upphör ska enligt 8 § Sambolagen en bodelning göras om någon av samborna begär. Bodelningen görs genom att du och din sambo skriver under ett avtal över vad som ska delas och vem som tilldelas vad, 20 § Sambolagen som hänvisar till 9:5 Äktenskapsbalken.

Om din sambo vägrar medverka till att upprätta ett bodelningsavtal kan du ansöka om att bodelningsförrättare förordnas, 26 § Sambolagen som hänvisar till 17 kap Äktenskapsbalken. Bodelningsförrättaren, vilket är en advokat som utses av tingsrätten, fungerar ungefär som en enmansdomstol och kan, om ni inte når förlikning, besluta om er bodelning. Du ansöker om bodelningsförrättare genom att lämna in ansökan till tingsrätten på den ort ni bo, 17:2 Äktenskapsbalken och 10:1 Rättegångsbalken. Du och din sambo delar på kostnaden för bodelningsförrättaren, 17:7 Äktenskapsbalken.

I bodelningen har du rätt till hälften av all samboegendom, om ni inte har ett samboavtal som säger annorlunda (se 9 § Sambolagen). Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, 3 § Sambolagen. Om tomten och möblerna inköpts för att ni ska bo där och använda dem tillsammans ska värdet av dem delas lika.

Jag vill avråda dig från att ta hälften av egendomen på det sätt du beskriver då du genom förfarandet kan göra dig skyldig till brott. Innan en slutlig bodelning genomförts, antingen genom att ett bodelningsavtal upprättats eller att bodelningsförrättare har fattat ett beslut, äger du inte någon del av din sambos egendom utan har endast ett anspråk att få del av samboegendomen. Det som din sambo äger har du således inte rätt att ta, utan en formenlig bodelning måste först genomföras.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230#A4.
Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740#A2.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare