Barnets bästa som utgångspunkt vid vårdnadstvist

Hej! Jag har idag fått ett brev från advokat. Min exman och barnens pappa yrkar på ensam vårdnad. Jag har sedan tidigare alkoholmissbruk. Jag har varit på behandling i 7-8 månader, men fick nu ett återfall. I vanliga fall har vi barnen varannan vecka och till 99% så har det gått hur bra som helst. Vet att barnen älskar mig massor och saknar mig så fort de är hos pappa. Och jag har svårt att tänka mig att leva utan dem. Hur stor är risken att han får ensamvårdnad i rätten? Och finns det något jag kan göra för att bevisa att jag kan va nykter när jag har barnen? Tex lämna prover, blåsa etc? Jag kan tänka mig att göra vad som helst bara jag inte förlorar barnen. Vad kostar det mig att anlita en advokat? Tacksam för svar snarast.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller frågor om vårdnad så ska barnets bästa vara avgörande. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet beaktas  bland annat risken för att barnet utsätts för övergrepp, att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna. Hänsyn ska även tas till barnets vilja utifrån barnets ålder och mognad (se 6 kap. 2 a § föräldrabalken (FB)). Det ska alltså göras en bedömning av hur barnets behov av omvårdnad och trygghet bäst tillgodoses, och vilka förutsättningar föräldrarna har för att uppfylla det ansvar som en vårdnadshavare har.

Då rätten bedömer om vårdnaden ska vara gemensam eller endast tillkomma den ena föräldern ska rätten fästa avseende vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Om båda föräldrarna motsätter sig gemensam vårdnad får rätten inte döma till det. Däremot kan rätten döma till gemensam vårdnad om bara en av föräldrarna motsätter sig det, givetvis under förutsättning att gemensam vårdnad då är det som är bäst för barnet (se 6 kap. 5 § FB).

Vad det kostar att anlita en advokat varierar, jag skulle därför rekommendera dig till att kolla runt lite bland olika advokatfirmor. På denna länk http://www.rattshjalp.se/Om-rattshjalp/Olika-situationer/ finns information om vad som gäller om rättsskydd och rättshjälp i tvister rörande vårdnad om barn.

FB hittar du https://lagen.nu/1949:381

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare