FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/04/2013

Ärvd skog - giftorättsgods eller enskild egendom?

Har ärvt skog efter fadern, har gift mig och varit gift i 17 år nu ska vi skiljas har ex make rätt till skogen som jag har ärvt? det finns inget papper skrivna om privat egendom

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Där undantas bland annat egendom som en make fått ärva med förbehåll i testamente om att den ska vara enskild egendom eller sådan egendom man genom äktenskapsförord avtalat om ska vara enskild.

I ditt fall synes inget av detta föreligga och skogen är då giftorättsgods vars värde ska delas lika på mellan dig och din ex make. Vad gäller fördelningen av allt ert giftorättsgods (vad ni verkligen får ut vid bodelningen) kommer den bero på vilken annan egendom ni har samt andra faktorer, men du kan helt klart önska att få överta skogen mot att det avräknas från din sida vid lottläggningen.

Kan tyvärr inte ge dig mer precist svar än så, men helt klart är att din ex make har giftorätt i skogen men det betyder inte att han ska få ta över den eller att ni ska behöva dela på den. Däremot har han rätt att vid bodelning få ut halva värdet av skogen.

Om du vill läsa i äktenskapsbalken finns den här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm

Lycka till!

Rådgivare