FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/04/2013

Enskild egendom vid bodeling

Hej Jag vill skiljas från min fru av olika skäl - bl.a. är hon mycket aggressiv Hon har i hela vårt förhållande varit arbetslös och har ingen inkomst. Däremot har hon från sin tidigare karriär innan vi träffades en förmögenhet i guld och diamanter - uppskattningsvis mellan 50-100.000, samt en större arsenal lyxiga märkesväskor Jag tjänar ganska bra och har dessutom en del pengar från en lägenhet som jag sålde innan vi träffades. Min fråga är - hur står jag rättsligt vid bodelning? Kommer både min förmögenhet från lägenheten och hennes guld, ädelstenar etc att ingå?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Vid äktenskapsskillnad sker bodelning mellan makarna. Av äktenskapsbalken 10 kap. 1 § framgår att i bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods, vilket framgår av äktenskapsbalken 7 kap. 1 §. Egendom kan vara enskild bland annat genom äktenskapsförord, vilket då får till följd att det inte kommer att delas vid en bodelning.

Om ansökan om äktenskapsskillnad skulle inlämnas nu så som era egendomsförhållanden ser ut idag innebär det att om ingenting är enskild egendom så kommer allt att delas lika vid en kommande bodelning. Vill man ändra detta kan man enligt äktenskapsbalken 7 kap. 3 § genom äktenskapsförord bestämma att egendom som tillhör någon av makarna ska vara hans eller hennes enskilda egendom. Därigenom undantas egendomen från en kommande bodelning.

Här hittar du äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare