FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/04/2013

Bodelning - värdering av fastighet

Person A och B genomgår en skilsmässa och bodelning. Person A ägde en villa innan giftermål som paret med barn bott i. Person A står som ensam ägare men Person B skall få ut giftorätt. Vilket värde ska användas vid bodelning, taxeringsvärde låg på ca 670000kr 2011. Måste värdering (från mäklare eller likande) göras? Kan Person A tvingas att sälja mot sin vilja för att person B skall få ut sin lott? Person B anser att värdet ligger betydligt högre än taxeringsvärdet (över det dubbla) trotts att stora renoveringsbehov finns.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Av äktenskapsbalken 9 kap. 1 § framgår att när äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Vilket värde av fastigheten som ska användas vid bodelningen regleras inte i lag, men vanligtvis används fastighetens marknadsvärde vid tidpunkten för bodelningen. Att marknadsvärdet används har sin grund i att det ofta speglar verkligheten bättre än fastighetens taxeringsvärde, vilket vid en bodelning ger en mer ”rättvis” fördelning. Det ska dock noteras att det inte finns något hinder mot att istället använda fastighetens taxeringsvärde vid bodelningen, detta bestämmer makarna tillsammans.  För att ett korrekt marknadsvärde ska uppskattas kan det vara lämpligt att låta en värderingsman se över fastigheten.

Vad gäller vem som ska få fastigheten på sin lott stadgar äktenskapsbalken 11 kap. 7 § att varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som maken önskar. Det innebär att om person A vill ha fastigheten på sin lott har denne rätt att få fastigheten. Men av 9 § i samma kapitel framgår att person A till B då har att lämna egendom till den andra maken eller betala motsvarande belopp i pengar. Detta för att fördelningen slutligen ska bli lika mellan makarna.

Om det råder oenighet om hur bodelning ska ske finns möjlighet att få hjälp av en bodelningsförrättare. Äktenskapsbalkens 17 kap. 1 § stadgar att om makarna inte är ense om bodelningen, ska domstolen på ansökan av make förordna någon att vara bodelningsförrättare.

Om du har fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare