Bevis krav vid misshandel

Hej Min man har vid 5 tillfällen tagit tag riktigt hårt i mina armar och handleder och vridit om dem så jag har fått stora blåmärken och även på bröstet då han knuffat mig de senaste 6 månaderna, nu har jag fått nog och kastat ut honom och skilsmässa är inskickad, Han nekar till vad han gjort inför vår släkt men vår 20 åriga son har sett ett av dessa raseriutbrott han har haft och stod med när han gjorde illa mig ordentligt och jag har även visat 2 av mina vänner alla blåmärken som man såg var efter händer. Jag vill inte att vår son ska behöva vittna mot sin far och det vill inte sonen heller göra för han är rädd att hans far ska bli arg på honom. Ska jag anmäla min ex make för misshandel eller är det ingen idé?

Lawline svarar

Hej. Beviskraven i brottmål är högt ställda. Det brukar sägas att det ska vara "bortom all rimlig tvivel" att den tilltalade är skyldig. Vid tveksamma dömer domstolen i regel till den tilltalades favör. Är dina vänner de enda bevisen kan det vara svårt att få din ex-make fälld. Skulle din son vittna finns det betydligt högre chanser att få din ex-make fälld.

Erik Yderstedt KarlssonRådgivare