FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/04/2013

Kritiska dagen vid äktenskapsskillnad

Tacksam för svar på denna fråga! Om man planerar att ansöka om skilsmässa kan man då så att säga förbereda sin personliga ekonomi så att man i princip dagen innan tar ut de pengar man har på bankkonton samt tar lån så att skulder finns. Dagen då äktenskapsskillnad inlämnas ska ju gälla så då ska det ju i princip gå att göra på detta sätt . Alla tillgångar och skulder ska ju delas.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du mycket riktigt påpekar är den kritiska dagen den då talan om äktenskapsskillnad väcktes eller, om äktenskapet har upplösts genom den ena makens död utan att ett mål om äktenskapsskillnad pågick, den dag då dödsfallet inträffade. Detta framgår av 9 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Detta innebär att en bodelning skall göras med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena såg ut på just denna dag.

För att komma åt sådana missbruksmöjligheter som du visar på har bestämmelsen i 11 kap. 4 § ÄktB införts. Den omfattar de fall då den ena maken utan den andre makens samtycke genom gåva minskat sitt giftorättsgods i en inte obetydlig utsträckning eller använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom. Regeln omfattar enbart transaktioner som skett tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes. I dessa fall skall den andra makens andel vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad beräknas som om gåvans värde eller värdet av det använda giftorättsgodset alltjämt hade ingått i den förstnämnda makens giftorättsgods.

De situationer som du uttryckligen beskriver skulle dock inte komma att omfattas av 11 kap. 4 § ÄktB. Att någon tar ut pengar från ett bankkonto innebär ju inte att denna makes giftorättsgods minskar. Det måste krävas någon ytterligare åtgärd. Kontanter är lika mycket giftorättsgods som bankmedel, jfr 7 kap. 1 § ÄktB. Inte heller ett lån skulle spela någon roll vid en bodelning, förutsatt att de uppburna medlen finns kvar. Visserligen finns som du påpekar en skuld, men maken har ju faktiskt erhållit motsvarande belopp som blir giftorättsgods.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare