FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/04/2013

Dold samäganderätt i samboförhållande

Hej!
Har en fråga rörande bodelning och dold samäganderätt. Ett långvarigt samboförhållande har tagit slut. Killen står som ägare till två Volkswagen veteranbilar som är ett stort fritidsintresse för honom. Han står även på lånen till bilarna. Kan tjejen ha rätt till hälften av värdet till bilarna, eller kräva att få behålla bilarna själv? Hon har ibland hjälpt till att betala på lånen dvs den månatliga fakturan. Tacksam för utförligt svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Huvudprincipen när det gäller sambor är att den som faktiskt förvärvat egendom också ska ses som egendomens ägare. Enligt 3 § Sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P3S1 utgör sambors gemensamma bostad och bohag som införskaffats för gemensamt  bruk så kallad samboegendom. Samboegendom är egendom som kan bli föremål för likadelning mellan parterna vid samboendets upplösning. Med bohag menas enligt 6 § https://lagen.nu/2003:376#P6S1 möbler, hushållsmaskiner och annat inte lösöre (andra småskar i hemmet) som är avsett för det gemensamma hemmet. En bil är inget som utgör samboegendom enligt lagens 3 § och ska därför inte delas vid en eventuell bodelning mellan sambor.

Högsta domstolen har dock varit villiga att under vissa förutsättningar intolka en tyst överenskommelse i omständigheterna i samband med ett köp. Det vill säga att så kallad dold samäganderätt kan uppkomma i fall där ett förvärv av egendom utförts av den en sambon. De kriterier som ställs upp för att dold samäganderätt kan anses föreligga är att (1) en av samborna har köpt egendom i sitt namn men för gemensamt bruk, (2) att den andre sambon har möjliggjort/underlättat förvärvet genom ett ekonomiskt tillskott, (3) att sambon som köpte egendomen har förstått att syftet med det ekonomiska tillskottet varit att det ska föreligga samäganderätt och (4) att det föreligger en gemensam partsvilja att egendomen som inköpts skulle vara samägd.

I ditt fall skulle det alltså kunna bli så att dold samäganderätt anses föreligga om kriterierna ovan anses uppfyllda. Vad som blir beroende av i detta fall är hur mycket tjejen betalt på bilarna och om bilarna används för gemensamt bruk. Med tanke på att det varit fråga om ett långvarigt samboförhållande skulle man kunna tänka sig att parterna möjligen haft gemensam ekonomi för att serva och tanka bilarna. Om så skulle vara fallet skulle detta kunna tala för att dold samäganderätt föreligger.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare