Förskott på arv - gåva till annan än bröstarvinge

Frågan gäller eventuellt förskott på arv. Min svärmor dog 2005. Min svärfar satt kvar i orubbat bo. Det finns 2 gemensamma barn och 1 barn som endast var svärfars. Nu har även svärfar dött och ena parten kräver att en del gåvor till de båda gemensamma barnen ska återföras till dödsboet. Strax efter svärmors död skänkte svärfar en summa pengar till mig och min fru gemensamt. Likadant till det andra gemensamma barnet. Pengarna sattes in på ett mitt bankkonto där även min fru är medkontohavare. Något gåvobrev skrevs inte. Min fråga är om hela summan som gavs bort ska återföras eller om de 50% som var min del inte ska återföras. Tacksam för ett snabbt svar då boupptäckning ska göras inom några dagar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om förskott på arv finns i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) som går att finna https://lagen.nu/1958:637.

Presumtioner vid förskott på arv är att gåvor till bröstarvingar anses vara förskott och sådana gåvor ska således avräknas på arv medan gåvor till andra än bröstarvingar inte anses vara förskott och ska därmed inte avräknas. Dessa presumtioner går att finna i 6 kap. 1 § ÄB. Detta är dock endast presumtioner vilket innebär att de kan brytas. Så sker om arvlåtaren föreskrivit att gåvan inte ska avräknas för bröstarvinge eller om detta framgått av omständigheterna. Är mottagaren av gåvan annan än bröstarvinge måste arvlåtaren föreskriva att gåvan ska avräknas eller så måste detta framgå av omständigheterna för att gåvan ska anses vara förskott på arv.

Det sagda innebär att en gåva från din svärfar till din fru anses vara ett förskott på hennes arv och denna gåva ska således avräknas på hennes arvslott efter hennes far/ din svärfar. Vid en beräkning av arvslotternas storlek ska gåvans värde läggas till kvarlåtenskapen innan en delning sker mellan arvingarna, se 6 kap. 5 § ÄB.  Även gåvan till din frus syskon anses vara ett förskott på dennes arv och därmed ska även den gåvan läggas till kvarlåtenskapen innan en delning sker mellan arvingarna. Gåvan till dig kommer dock inte anses vara något förskott på arv då du inte är bröstarvinge och vad jag kan förstå har din svärfar inte heller föreskrivit att gåvan till dig ska vara något förskott på arv.

För att sammanfatta det hela kommer endast gåvan som din fru och hennes syskon erhållit att tilläggas kvarlåtenskapen, då dessa gåvor ses som förskott på arv. Gåvan som du erhållit ska inte tilläggas kvarlåtenskapen, då denna gåva inte ses som förskott på arv.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare