Relevant värde vid förskott på arv

Jag har en fråga hur förskott på arv ska värderas. Tre bröder är enda bröstarvingar. En av bröderna fick 30% av en tomt 1994 i samband med att föräldrarna köpte tomten för 475.000 kr. Resterande 70% kom att stå på mamman. Under 97-99 uppfördes ett nytt hus på tomten till en kostnad av sammanlagt ca 2.000.000 kr där föräldrarna betalade hela investeringen. Idag 2013 har fastigheten ett marknadsvärde av ca 6.000.000 kr. Ingen av de andra två bröderna har haft nyttjanderätt till fastigheten utan det är endast brodern med delägarskap som nyttjat fastigheten. Hur ska delägarskapet på 30% värderas vid arvskiftet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om förskott på arv finns i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) som går att finna https://lagen.nu/1958:637.

Mer precist är det i ÄB 6 kap. som reglerna om förskott på arv återfinns. I ÄB 6 kap. 3 § anges att avräkning av förskott skall ske efter egendomens värde vid mottagandet av gåva, såvitt annat inte framgått av omständigheterna. Detta innebär att det i det aktuella fallet är 30 % av 475 000 kronor, alltså 142 500 kronor, som ska tilläggas kvarlåtenskapen vid ett arvskifte innan delning sker mellan arvingarna.

Även om man, för de två bröderna som inte fått något förskott på arv, hade önskat att det var marknadsvärdet vid arvskiftet som gällde är det alltså marknadsvärdet vid mottagandet av gåvan som gäller vid förskott på arv.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare