otillfredställande utförande av tjänst

Hej, Jag och min pojkvän ska flytta ihop snart och på inrådan av vår bankman träffade vi en jurist via banken för att diskutera samboavtal och testamente. Efter 30 minuters stressande genom oförståbara termer får vi frågan med andemeningen "nå, ska ni ha samboavtal och testamente eller inte". I brist på bättre vetande sa vi ja. När vi ett par dagar senare fick hem papperna blev det en mindre chock. Både samboavtalet och testamentet är standardiserat till tusen. Vi ägnade ett par minuter åt att googla och fick fram snarlika mallar, gratis. X vill för detta ha 5000 kr. Jag undrar nu om vi har några möjligheter att häva "köpet" eller avtalet eller vad man ska kalla det. Att behöva betala 5000 för något jag kan få gratis utan ansträngning känns helt bisarrt. Jag har läst om ocker i 31§ i avtalslagen, skulle det kunna gå in under det? Och även 36§ i avtalslagen att man kan häva om avtalet (att betala 5000) är oskäligt i förhållande till innehållet (standarmallar). Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! tack för din fråga!

Vad tråkigt att ni inte blivit nöjda med tjänsten, det stämmer som du säger att man lätt kan hitta samboavtal och liknande på nätet. Viktigt är dock att tänka på exakt vad man vill ha och att inte skriva saker som inte är juridiskt bindande, t.ex. kan man inte avtala om att samma regler ska gälla som för gifta personer.

Den lag som är aktuell för er är konsumenttjänstlagen. Enligt den lagen är tjänsten felaktig om t.ex. tjänsten avviker från det du har rätt att kräva. Det är i det här fallet enligt min åsikt svårt att avgöra, förvisso verkar det som om byrån inte har ansträngt sig att lyssna på era behov och utforma ett avtal som passar er, när man vänder sig till en byrå är det enligt min åsikt rimligt att kräva att man för ett avtal utformat efter era personliga förutsättningar. Å andra sidan kanske avtalet (det är svårt att avgöra när jag inte sett avtalet och inte vet vilka avsikter ni hade med avtalet) är helt riktigt och det enda ni behöver avtala om, i så fall kan man ju inte säga att tjänsten avviker från det man kan kräva, ni har ju fått det ni ville ha.

Mitt råd är att ni vänder er till byrån och berättar att ni inte är nöjda med tjänsten, alltså att ni gör en reklamation, berätta då att ni inte fått framföra vad ni hade för avsikter med avtalet och att ni inte hade väntat er ett standardiserat utförande. Det är som jag skrivit ovan svårt att avgöra om byrån gjort direkt fel men om ni gör en reklamation till byrån kanske de självmant är beredda att rätta till det som är fel eller kan gå med på att efterge sitt betalningskrav.

Lycka till och hoppas detta varit till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare