FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt08/04/2013

Beskattningstidpunkt i inkomstslaget tjänst

Hej! Under vilket år beskattas en förskottsbetalning av lön? Tex om en person får ut en del av lönen för 2014 i slutet av 2013.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

För inkomster som kan hänföras till inkomstslaget tjänst tillämpas kontantprincipen.
Kontantprincipen innebär att inkomster skall tas upp som intäkt då de kan disponeras eller på något annat sätt kommit den skattskyldige till del. Detta följer av 10 kap. 8 § Inkomstskattelag (1999:1229) - se (https://lagen.nu/1999:1229). Således är förskottsbetalningar skattepliktiga det år de erhålls.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare