FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt08/04/2013

Omyndig - rådighet över inkomst

Hej! Om man vid 16 års ålder har tjänar ihop sina egna pengar via ett sommarjobb, får man lov att själv bestämma vad man vill göra med sina pengar ? Eller har föräldrarna fortfarande rätt att besluta om det gäller viktiga saker, tex att det ska sparas för senare universitetsstudier ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Enligt föräldrabalkens 6 kap. 12 § får barn själv ingå avtal om anställning eller annat arbete om vårdnadshavaren samtycker till detta. Har barnet fyllt sexton år får barnet efter givet samtyckte avtala om annat arbete av liknande slag men då krävs inte längre samtycke.

Vidare stadgar föräldrabalkens 9 kap. 3 § att underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Det innebär att den lön som följer av arbetet är din och du har rätt att råda över denna.

Vårdnadshavaren får visserligen, med överförmyndarens samtyckte omhänderta exempelvis lön, om detta krävs med hänsyn till barnets uppfostran eller välvärd. Men innan så sker har barnet rätt att yttra sig om fråga. Det innebär att vårdnadshavare aldrig får bestämma över hur pengarna ska förvaltas utan samtycke från överförmyndaren inhämtats.

Här hittar du föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381

Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare