FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/04/2013

Förvaltning av omyndigs egendom

Har min dotters pappa rätt att begära hennes saker (under 16 år) då jag frivilligt gett honom vårdnaden?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Detta har mer att göra med vem som är förmyndare än vem som är vårdnadshavare. Enligt 9 kap. 1 § föräldrabalken (1949:381) (FB) är den som är under arton år omyndig och får i regel inte själv råda över sin egendom. En förmyndare har rent juridiskt all rätt att göra vad denne vill med den omyndiges egendom, särskilt om denne är under 16 år, se 9 kap. 3 § FB. Enligt 10 kap. 2 § FB är bägge föräldrarna förmyndare om bägge är vårdnadshavare. För barn som står under vårdnad av endast den ene av sina föräldrar är denne ensam förmyndare. I det förra fallet måste således båda föräldrarna gemensamt komma överens om hur barnets egendom ska förvaltas, i det senare fallet bestämmer den ene föräldern ensam.

Lars BålmanRådgivare