FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende04/04/2013

Uppsägningstid för jordbruksarrende

Hej! Jag har per telefon sagt upp en muntligt avtal den 5 juni 2012. Det gäller ett arrende på 2 ha jordbruksmark som har utarrenderats gratis av mina föräldrar. Min andra förälder gick bort den 14 augusti 2009. Enligt ök med arrendatorn skickar jag ett papper på en skriftlig bekräftelse på det uppsagda avtalet. Han påstår att uppsägningstiden är 8 månader. Min fråga är om när avtalet upphör att gälla. Visst är det ok att skicka en bekräftelse?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Jordbruksarrenden regleras i Jordabalken (JB) 9 kap.
Enligt JB 9:3 måste ett jordbruksarrende sägas upp för att avtalet ska upphöra att gälla vid arrendetidens utgång. Om arrendetiden är minst 5 år, ska avtalet sägas upp minst ett år innan arrendetidens utgång. Om arrendetiden är mindre än 5 år, ska uppsägning ske minst 8 månader före arrendetidens utgång. Om uppsägning inte sker i tid, anses det förlängt med tid som motsvarar arrendetiden, dock längst 5 år. Om arrendetiden t.ex. var 4 år och du inte sagt upp avtalet 8 månader före utgången av det fjärde året, förlängs alltså arrendet med ytterligare 4 år.

Tyvärr är den muntliga uppsägningen inte giltig, då uppsägning av jordbruksarrende enligt JB 8:8 ska ske skriftligen. Om uppsägningen sker muntligen, krävs det att arrendatorn bekräftar uppsägningen skriftligen för att den ska gälla. Eftersom bekräftelsen är skriftlig torde dock denna gälla som giltig uppsägning.

Amanda HarryssonRådgivare