Begära förskott på arv?

Hej jag har en fråga angående arv. Jag har både min farmor i livet samt båda mina föräldrar så jag tänkte om man kan ta ut arvet i förtur för jag har själv skulder?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Det är i praktiken möjligt att få ut delar eller hela sitt arv när arvlåtaren fortfarande är i livet genom förskott på arv. Gåvor från föräldrarna presumeras vara förskott på arv och avräknas därför från arvet när föräldrarna avlider, se Ärvdabalken (ÄB) 6:1. Gåvor från mor - eller farföräldrar när dennes barn (dvs. din mamma eller pappa) fortfarande är i livet presumeras däremot inte vara förskott på arv och ska inte avräknas på arvet när mor - eller farföräldern avlider. En sådan gåva räknas just som en "vanlig" gåva.
Oavsett om det rör sig om en vanlig gåva eller ett förskott på arv, är det viktigt att komma ihåg att detta är helt benefika rättshandlingar, givaren handlar så att säga enbart i välvilja gentemot gåvomottagaren och det föreligger inte någon skyldighet att utföra den benefika handlingen. Detta innebär att du inte på något sätt har rätt att kräva att få egendom i gåva eller som förskott på arv. Det är enbart om dina föräldrar eller farmoder själva vill ge dig egendom som du har möjlighet att få något i förskott.

Amanda HarryssonRådgivare