FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/04/2013

Tidsgräns för bodelning mellan sambos?

Hej! Har separerat från sambon(sedan 5 månader,ej gift). Äger ett fritidshus tillsammans som är tanken att jag skall lösa ut henne ifrån. Hon vill ta dit en värderingsman vilket jag inte har något emot, men inte förens i mitten av Juni. Jag vill att detta ska bli klart så fort som möjligt. Finns det någon tidsgräns eller liknande?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Bodelning mellan sambos regleras i sambolagen, som du hittar https://lagen.nu/2003:376. När två sambos separerar, ska samboegendomen fördelas dem emellan genom bodelning om någon av parterna begär detta, se sambolagen 8 §. Enligt st. 2 ska begäran om bodelning framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde. Ettårsfristen om begäran om att bodelning ska ske är den enda tidsfristen som återfinns vad gäller bodelning mellan sambos, dvs. det föreligger inget hinder mot att ta dit en värderingsman först i sommar. Observera att om ni inte kan komma överrens om bodelningen (t.ex. för att ena parten försöker "dra ut på tiden" med det hela) kan ni begära att tingsrätten förordnar en bodelningsförrättare, vilken har till uppgift att se till att en bodelning kommer till stånd, se sambolagen 26 § och Äktenskapsbalken 17:1, https://lagen.nu/1987:230. Detta kan eventuellt snabba på värderingen av bostaden mm.

Amanda HarryssonRådgivare