Uppsägning vid lokalhyra på bestämd tid

Jag har ett litet problem som jag behöver hjälp med. Sedan 20 år tillbaka så hyr jag en lokal. Avtalet har tre månaders uppsägningstid. Förra året så kom hyresvärden och sa att de ville säga upp mitt hyresavtal och att jag hade tre månader på mig att flytta. Eftersom det står i avtalet att det skall sägas upp tre månader innan hyrestidens/ avtalets utgång, annars förlängs det automatiskt med 12 månader, och då (för ett år sen) ville man säga upp avtalet efter förfallodagen, så blev det ingen uppsägning av avtalet eller flytt för min del. Nu till min fråga. Kan hyresvärden åberopa förra årets uppsägning av avtalet till i år? Eller måste hyresvärden skicka ett nytt brev med uppsägning av avtalet till mig? (I uppsägningen som ogiltigförklarades så finns det ett datum för avflyttning, om det spelar någon roll i sammanhanget datumet var 1 september 2012). Det här med erbjudande om ersättningslokaler mm har jag koll på. Och uppsägningen handlar heller inte om misskötsel från min sida, utan hyresvärden vill använda lokalerna till annan egen verksamhet. Därav uppsägningen av avtalet.

Lawline svarar

Hej Mikael och tack för din fråga! Den tidigare uppsägningen som din hyresvärd gjort är ogilltig, precis som du skriver och gäller inte.

Av intresse för dig kan vara att lagen stadgar vissa minimitider för uppsägning som sker vid hyresavtal på bestämd tid. Enligt Jordabalken 12:4 p.5 (kolla https://lagen.nu/1970:994) har en lokalhyresgäst med ett hyresavtal bestämd till nio månader eller mer rätt till en uppsägningstid på minst 9 månader.

Lycka till!

Markus NilssonRådgivare