FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/04/2013

Avtal om utgifter i samboskap

Hej, Jag har blivit sambo i en bostadsrätt. Min sambo äger bostadsrätten och har inga lån på lägenheten. Nu är vi i diskussion om hur vi ska fördela hyran och lägenhetens utgifter. Vi delar hyran till föreningen, detta tycker vi båda är självklart. Vi delar på underhåll/slitage av lägenheten, eftersom vi bor här tillsammans och vill trivas i vårt hem. Men om det kommer större utgifter som tex renovera köket för 40000 eller mer, då tycker jag att den som äger lägenheten ska stå för det. Men att jag kan gå in och betala hälften men att skriva papper på detta så jag får tillbaka mina pengar vid eventuell separation, eftersom han får sina pengar (förhoppningsvis) när han säljer lägenheten. Är detta rätt resonerat? Sen har vi den stora frågan, att om det hade funnits lån på lägenheten så hade där blivit både ränta och amortering att betala. Men nu finns inga lån på lägenheten och han vill ändå att jag ska betala en viss räntesats för att bo i lägenheten men det håller inte jag med om. Denna fråga har vi diskuterat fram och tillbaka men ingen vill ge med sig på hur vi ska göra och kommer inte på en bra lösning.. Vad är rimligt här? Hoppas ni kan hjälpa mig Vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med måste jag påpeka att det inte är reglerat i lag hur den här frågan ska lösas så följande rader är min egen (förhoppningsvis objektiva) uppfattning.

Som jag förstår det så är det två saker ni inte är helt överens om. Den första delen är utgifter för förbättrande renoveringar. Den andra delen rör eventuell ränta.

Del 1:

Eftersom att din sambo äger bostadsrätten kommer han mycket riktigt att, ensam, ta del av en eventuell värdestegring vid försäljning. Ett alternativ är ju då att han får stå för samtliga förbättrande utgifter själv och att man närmast ser det som att du hyr av honom. Skillnaden här mot ett vanligt hyresförhållande är ju att man i ett samboförhållande ofta vill dela på allt och leva jämlikt, vilket kan vara ett argument för att dela även på sådana kostnader. Om du då går in med hälften av utgiften för ett förbättrande arbete så har ni delat lika på utgiften men vid försäljning kommer han att få båda era insatser tillbaka (om ni inte säljer med förlust). Detta kan inte jag anse vara rimligt.
  Mitt förslag här är i så fall antingen dela på alla sådana utgifter rakt av och samtidigt dela på den värdestegring som uppkommer efter att du har flyttat in alternativt att avtala om att du får tillbaka din utgift om lägenheten säljs med vinst. Effekten av det blir att han får ta del av värdestegringen på lägenheten, vilket ni båda kanske tycker känns rättvist på grund av att det är hans lägenhet, och att ni båda får tillbaka vad ni har lagt ner för det förbättrande arbetet.
  Skulle lägenheten säljas med förlust, eller utan ökning, så kan man kanske anse att utgiften inte var förbättrande utan mer en typ av utgift för underhåll/slitage. Detta verkade ni vara överens om att ni står för gemensamt.

Del 2:

Den andra delen av frågan som ni inte hade kommit överens om var gällande om du skulle betala ränta som om det hade funnits ett lån. Som jag ser det är uppgiften här att fördela kostnaden för boendet. Hur skapar man en rättvis fördelning? Jag ser det som att faktiska kostnader ska fördelas och en räntesats på ett lån som inte finns låter en aning märkligt. Din sambo har ingen direkt utgift för detta och därför finns det inget att dela på. Det jag kan tänka mig att din sambo menar är att om du skulle välja att bo någon annanstans så skulle dina utgifter för boendet vara avsevärt mycket högre än enbart halva avgiften till föreningen. Jag menar ändå att det rimliga vore att han visar vad det är för kostnad han menar att han får betala som du då sen är med och delar på.
  Om du skulle betala en summa i ”ränta” så verkar du närmast vara med och dela på finansieringen av bostadsrätten som sådan. Frågan är då om man inte kan se det som att du också är med och finansierar köpet av bostadsrätten och därmed borde ha rätt till en viss ideell andel av bostadsrätten för varje månads betalning.
  Jag anser ändå att utgångspunkten bör vara att ni delar på de faktiska utgifter som uppkommer och om du betalar mer än så bör du ha rätt till en andel av bostadsrättens värde.

Slutligen kan jag nämna att det inte finns några krav på hur ett avtal mellan er ska se ut. Om ni vill reglera något särskilt så är det bra att tänka på att uttrycka sig tydligt (och absolut helst i skriftlig form). Försök tänka ut vad det kan uppkomma för scenarier där avtalet ska tillämpas. Om ni avtalar om att du får tillbaka halva kostnaden för nytt kök vid försäljning med vinst, hur ska värdeökningen på lägenheten fördelas om vinsten understiger kostnaden för köket, exempelvis? Ju tydligare desto bättre!

Hoppas att detta svar ger er någon ledning i era diskussioner.

Vänligen

Olle LindbergRådgivare