FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/03/2013

Assisterad befruktning och anonymitet

Skulle ni kunna redogöra för vad som gäller angående insemination för ensamstående kvinnor samt donatorns anonymitet ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lag (2006:351) om genetisk integritet (GenL) reglerar de fall när barn blir tillkomna genom assisterad befruktning. Utgångspunkten enligt GenL är att insemination endast får ske om kvinnan är gift eller sambo och maken eller sambo skriftligen samtycker, se 6:1, 7:3 GenL. Ensamstående kvinnor har enligt GenL inte rätt att genomgå en assisterad befruktning.

Donatorns relation till barnet är beroende av omständigheterna som ligger bakom barnets födelse.

Vid assisterad befruktning, som görs i enlighet med GenL, saknar donatorn ett anonymitetsskydd gentemot barnet. När barnet har uppnått tillräcklig mognad, har barnet rätt att få ta del av donatorns identitet. Barnets rättsliga föräldrar har däremot ingen rätt att få ta del av donatorns identitet. Slutligen kan det tilläggas att det inte finns några legala skyldigheter eller rättigheter mellan donatorn och barnet.

Oscar CamposRådgivare