Gåva kan ses som förskott på arv

Vi är 4 syskon (med samma föräldrar). Våra föräldrar är gamla, men i livet, och har två gårdar/jordbruksfastigheter. Kan föräldrarna bestämma att ge det yngsta barnet, som är den enda sonen, en av gårdarna redan nu i gåva? Det finns ingen osämja mellan någon av oss men vi tre systrar undrar om det är möjligt
att föräldrar kan göra så? Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej,

Ja, det är möjligt för era föräldrar att redan nu ge er bror en av
gårdarna i gåva. Emellertid är det så att gåvan kommer att ses som ett så kallat ”förskott på arv” (se ärvdabalkens 6 kap. 1 §). Ett förskott på arv ska avräknas ifrån mottagarens (er brors) arvslott efter era föräldrar. Värdet på gården ska alltså räknas bort ifrån broderns arvslott vid era föräldrars bortgång.

Om era föräldrar inte vill att gåvan ska ses ett förskott på arv bör
de skriva ner att så inte varit avsett med gåvan. Det viktiga är då att det tydligt framgår av deras skriftliga viljeförklaring att gården ska överlåtas till er bror, utan att värdet på gården senare ska avräknas på hans arv, och att båda föräldrarna skriver under viljeförklaringen för att undvika senare missförstånd.

Ärvdabalken återfinns här: https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare