Vad som utgör efterarv

Vid min farfars död fanns det inget testamente skrivet men när farmor nu med har avlidit så har hon skrivit ett testamente på sin del där hon vill att allt ska gå till en anhörig som ej har arvsrätt. Min pappa dog när jag var liten så det är bara min syster och jag som står som bröstarvingar. Vad innebär farmors testamente för oss? Vi vet att hon gav bort sammanlagt en miljon efter min farfars död om det nu har någon betydelse i denna fråga? Har vi rätt till 75% av arvet eller är det så att vi har rätt till 50% av arvet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag förutsätter i svaret nedan att det bara är du och din syster som har arvsrätt efter er farmor.

Förutsatt att din farmor och farfar bara haft gemensamma barn så ärvde din farmor er farfar med så kallad fri förfoganderätt, enligt 3:1 Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637. Fri förfoganderätt innebär att arvingarna till den som först avlider har rätt att få sitt arv när den andre personen avlider, i detta fallet er farmor. Ni har rätt till ett s.k. efterarv. Efterarv består inte utav att ärva specifik egendom utan en bestämd del. Er farmor har haft rätt att hantera arvet genom att exempelvis ge bort ärvda pengar som gåvor under sin livstid, men har inte rätt att testamentera den del som hon ärvt från er farfar. Med del menas inte den faktiska summa som hon ärvt, utan delen utgörs av hur stor andel arvet från er farfar utgjorde av er farmors totala tillgångar vid tidpunkten för arvet. Jag ska tydliggöra med ett exempel. Om er farmor ärvde 100 000kr av er farfar och själv ägde 200 000kr så utgjorde den ärvda delen 1/3. Den 1/3 ska sedan er farfars arvingar ärva då er farmor gått bort, dvs. ni i detta fallet. Det bör också påminnas om att för att kunna räkna ut arvet erfordras att man räknar utifrån att en bodelning skett mellan er farmor och farfar. Det krävs för att kunna se vad som din farmor erhållit vid en bodelning samt som arv. Ni har nämligen bara rätt till efterarv från den del som tillkommit er farmor genom arv. Det är vanligt att efterarv utgör 50%, men om någon av parterna haft exempelvis enskild egendom kan detta skilja sig åt.

Sammantaget kan man säga att er farmor har haft rätt att ge bort gåvor. Jag kan inte säga vilken procent ni ska ärva av arvet, men hur stor del ni har rätt till kan ni se utifrån ovan nämnda exempel. Om ni ska ärva 50% i efterarv efter er farfar så har er farmor inte rätt att testamentera bort mer än 50% av sitt arv, detta framgår av 3:2 ÄB.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma med en ny fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare