Förskott på arv

Jag och min bror som är arvingar (finns inga fler) efter vår mor som är änka. Vi har fått allt lösöre i julklapp 2012 muntligt. Behöver vi ta upp det i testamentet? Vi (jag och min bror) är överens.

Lawline svarar

Hej,

Har ni fått besittning till lösöret direkt handlar det om en gåva och det är således ett förskott på arv vilket kan räknas av på eran kommande arvslott. Skall det inte ses som förskott på arv kan det uttryckas antingen vid gåvotillfället i ett gåvobrev eller i testamentet. För er egen skull rekommenderar jag att ni uttrycker det skriftligen i ett gåvobrev eller tar upp det i testamentet, beroende på om det skall ses som förskott på arv eller inte.

Det kan finnas tidigare skrivna testamenten eller uppstå tvister vid senare tillfällen med personer som inte är inblandade i dagsläget.

Skulle det t.ex. inträffa en senare tvist eller upptäckas ett gammalt testamente där de övriga tillgångarna tillfaller någon annan, kan det presumeras enligt 6 kapitlet 1 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K6 , att lösöret varit förskott på arv och det kan således göra att det räknas av på eran laglott.

Har ni inte fått besittning till lösöret rekommenderar jag att det tas upp i testamentet för att förhindra tvister vid eventuella situationer jag beskrivit ovan. Det är i slutändan bevisfrågor och det är således lättare att ha det skriftligt än muntligt.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare