FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/03/2013

Den gemensamma bostaden - sambor

Hej, Min föredetta flickvän flyttade in hos mig i min hyresrätt för ca 4 år sen. Jag har stått i en internkö i byggnaden i ca 10 år och fick för ca 1 år och 9 månader sen en större lägenhet i samma byggnad dit vi flyttade tillsammans. Jag står själv på kontraktet på den första lägenheten och även på den nya. I lägenheten så är nästan alla möbler och saker mina som jag har betalat för. Vi har nu separerat och hon försöker nu få mig att byta min lägenhet så hon kan få ett boende. Hon vägrar även att flytta ut och har nu ansökt om bodelning. Har hon rätt till detta då det enda hon hade när hon flyttade in var några väskor med kläder och hon gav inte upp någon lägenhet när hon flyttade in? Kan jag förlora min lägenhet i bodelning som hon försöker ansöka om nu?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör så sker en bodelning endast om någon av samborna begär det. En begäran om bodelning måste ske inom ett år efter det att förhållandet upphörde. Ett samboförhållande anses vara upphört i och med att någon av samborna gifter sig, avlider eller när samborna flyttar isär. Om det har gått mindre än ett år sedan ni separerade kommer därför din fd flickvän att kunna genomföra en bodelning.

När en bodelning sker mellan sambor är det endast den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget som ska delas lika. Den gemensamma bostaden är den bostad som har förvärvats för gemensamma användning. Det spelar ingen roll vem det är som står på kontraktet eller vem det är som har förvärvat bostaden, det avgörande är istället vilket syfte som ligger bakom förvärvet. Om syftet med förvärvet var att ni båda två skulle bo i bostaden så ska denna ingå i bodelningen.

Om bostaden ingår i bodelningen innebär det att ni båda två har lika rätt till den. Den av er som får bo kvar i bostaden är den som anses vara i störst behov av den. Om en sambo övertar en bostad som tillhör den andra sambon, i ditt fall om din fd flickvän övertar din lägenhet, så krävs det att övertagandet med hänsyn till omständigheterna anses vara skäligt. Vad som är skäligt varierar från fall till fall men det brukar ställas höga krav.

Sammanfattningsvis kan därför sägas att om din lägenhet anses vara förvärvad för er gemensamma användning samt att det framstår som skäligt att din fd flickvän övertar lägenheten, så finns det en risk för att du blir av med den.

Vad sedan gäller bohaget så är det endast det gemensamma bohaget som ska delas lika. Det bohag som ni har sedan tidigare ska inte ingå i bodelningen utan det är endast det bohag som har förvärvats för er gemensamma användning som ska delas lika. Det bohag som ni har köpt till bostaden under ert förhållande presumeras vara köpt för er gemensamma användning och kommer därför att ingå i bodelningen, oavsett vem som har betalat.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare