FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/03/2013

Vilken rätt ger en reservation för ändringar?

Vi skrev för snart två år sedan kontrakt på en nyproducerad lägenhet. Till kontraktet bifogades "originalinredning" som beskriver vad lägenheten innehåller. Nu, när det snart är dags för inflyttning, har inredningen ändrats på en rad åunkter; vägghängd toa är i stället placerad på golvet, duschvägg i glas har ersatts av stång att hänga duschdraperi i, köket har bytts ut till ett enklare. Inga av dessa ändringar har meddelats utan vi ställs inför faktum. I originalavtalet anges "reservation för ändringar" och byggfirman hävdar nu den rätten. Vi som köpare har begärt kompensation i form av monetär ersättning.

Lawline svarar

Att det står inskrivet i kontraktet att en reservation för ändringar har gjorts ger byggfirman en viss frihet att frångå den uppräkning som ingår i avtalet.

Sådana ändringar bör dock endast omfatta ändringar till likvärdiga alternativ. Ni som köpare har alltså inte rätt till ersättning eller prisavdrag redan på den grunden att inredningen ändrats. Om inredningen dock ändrats till alternativ som är avsevärt sämre eller mindre funktionella kan bedömningen vara en annan.

Försämringarna bör vara i någon mån påtagliga för att ni ska ha en sådan rätt.

Lawline RådgivareRådgivare