FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/03/2013

Gemensam vårdnad, Utlandsvistelse

Hej! Jag ska göra en kortare utlandsvistelse (1 vecka) med min son. Jag och hans mamma har gemensam vårdnad, nu är det så att vistelsens datum infaller på "hennes vecka" får hon neka oss att resa då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vid gemensam vårdnad är att vårdnadshavarna beslutar gemensamt om barnets angelägenheter (6:13 föräldrabalken). Undantag görs dock för beslut angående den vardagliga omsorgen om barnet. Vardagliga beslut fattas av den förälders som har barnet hos sig (prop. 1997/98:7 s. 56).

En längre utlandsvistelse kräver normalt båda vårdnadshavarnas samtycke. Den förälder som har barnet hos sig kan dock ensidigt ta med barnet på kortare utlandsresorså länge inte umgänget med den andra föräldern därigenom blir lidande (SOU 2007:52 s. 63).

Om vi applicerar detta på ditt fall kan följande sägas. Det verkar råda oklarthet var gränsen går för en lång respektive kort utlandsresa. Detta spelar dock mindre roll. Även om er resa skulle ses som en kort utlandsresa har jag svårt att se att ni skulle kunna genomföra den, utan den andra vårdnadshavarens samtycke, när barnet egentligen skall vara hos den andre vårdnadshavaren. Det bästa råd jag kan ge dig är därför att försöka nå en överenskommelse med den andre vårdnadshavaren, även om detta såklart kan vara jättesvårt.

Föräldrabalken finns https://lagen.nu/1949:381

Lawline RådgivareRådgivare