FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/03/2013

Bodelning vid utlandsanknytning

Hej! Undrar vad som gäller vid bodelning om man är gift i ett utomeuropeiskt land? Vi båda bor i Sverige och i min personbevis står det att jag är gift såväl som i min mans personbevis även om jag inte har något minne av att ha registrerat giftermålet i Sverige. Har jag då rätt till den lägenhet vi bor i vid skilsmässa? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Ett äktenskap som ingåtts utomlands måste inte registreras i Sverige för att här anses giltigt. Det erkänns i Sverige så länge inte vissa angivna hinder föreligger, se 1:8a lagen om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL).

Om svenska formregler kan tillämpas och vilket lands materiella lag som ska tillämpas avgörs av lagen om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LIMF). Då ni ha hemvist i Sverige är svensk domstol behörig att döma i en tvist mellan er (2 § LIMF) och ni kan även ansöka om bodelningsförrättare hos svensk domstol för det fall att ni inte själva kan komma överens om bodelningen (6 § LIMF).

Vilken lag som är tillämplig kan ni själva avtala om enligt 3 § LIMF. Ni kan välja på era hemvist- och medborgarskapsländers lagar. Om ett sådant lagvalsavtal inte ingås eller tidigare har ingåtts avgörs tillämplig lag enligt 4 § LIMF. Svensk lag ska tillämpas om:  1. ni har hemvist här, och
2. varit bosatta här i minst 2 år, eller tidigare haft hemvist här, eller är svenska medborgare.
Om ovanstående krav inte är uppfyllda ska istället det lands lag tillämpas där ni tidigare hade hemvist (om ni hade hemvist där när ni gifte er alternativt bodde där i minst två år).

Om svensk lag är tillämplig så tillämpas Äktenskapsbalken på er bodelning. Enligt 11:8 Äktenskapsbalken har den av makarna som  bäst behöver den gemensamma bostaden rätt att överta den (med undantag för om den är andre makens enskilda egendom enligt villkor i t.ex. gåvobrev eller testamente). Jag kan tyvärr inte avgöra om du anse vara bäst behövande utan mer uppgifter, men så kan vara fallet t.ex. om ni har barn som kommer att bo med dig.

Bra att komma ihåg är att makar har avtalsfrihet gällande bodelning, med vissa undantag vad gäller regler för att skydda borgenärer. Det innebär att du och din make själva kan avgöra vem som har rätt till vad.

IÄL hittar du https://lagen.nu/1904:26_s.1.
LIMF hittar du https://lagen.nu/1990:272.
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230#A3.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare