FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/03/2013

Äktenskapsskillnad och efterföljande bodelning

Hej, Tycker att jag sitter i en lite knepig sits då jag och min fru redan i höstas kom fram till att vi skulle skiljas efter 16 år som gifta. Kommunikationen från hennes sida är i stort sett obefintlig vad det gäller skilsmässan och det praktiska runt vårt gemensamma barn (under 16 år). Vi bor isär sen ett år tillbaka och har barnet varannan vecka var. Jag har försökt få henne att inse att vi behöver skriva på skilsmässoansökan och dela upp det vi har haft ihop i hemmet (en hyresrätt som hon bor kvar i) men det är som sagt noll kommunikation från hennes sida. Efter att ha letat runt lite på nätet så har jag nu förstått att jag kan skicka in ansökan själv utan hennes underskrift. Men vad händer då rent praktiskt? Missar jag något vad det gäller bodelningen osv., lägenheten antar jag att jag inte kan göra något åt då jag redan flyttat ut men vi har ju en del grejer i hemmet som borde delas upp. Vi har varken några större skulder eller tillgångar och äger ingenting av värde så jag trodde att detta skulle ”smärtfritt” men jag vet inte vad jag ska/kan göra och hoppas på tips/råd härifrån om hur jag kan gå vidare för att lösa det här på bästa sätt.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Jag väljer att dela upp mitt svar till dig i två delar för att göra det så enkelt som möjligt att förstå hur processen vid äktenskapsskillnad och en följande bodelning ska gå till enligt lag.

Äktenskapsskillnad:

I 5 kap. äktenskapsbalken (ÄktB) stadgas regler gällande äktenskapsskillnad. Vill enbart en av parterna att äktenskapet ska upplösas, oberoende av anledningen till att enbart en av parterna är villig till att skicka in ansökan, har denna make rätt till äktenskapsskillnad enbart efter sex månaders betänketid, 5 kap. 2 § ÄktB. Skulle det vara så att din maka väljer att gå med på en gemensam äktenskapsskillnad gäller enligt 5 kap. 1 § ÄktB även då en betänketid om sex månader eftersom ni har ett barn under 16 år som står under er faktiska vårdnad.

Betänketiden inleds när den gemensamma ansökan har gjorts eller när den ena makens yrkande har kommit den andra maken tillhanda. När betänketiden har löpt minst sex månader måste någon av makarna framställa ett yrkande om att dom på äktenskapsskillnad ska meddelas minst inom ett år från det att ansökan om äktenskapsskillnad har inlämnats för att ansökan inte ska förfalla, 5 kap. 3 § ÄktB.

Detta innebär för din del att om du väljer att enskilt eller gemensamt med din maka lämna in ansökan om äktenskapsskillnad kommer det i vilket fall ta minst sex månader innan en äktenskapsskillnad kan fastställas. Det gäller även att du eller ni ser till att framställa ett yrkande om dom inom ett år för att ni inte ska behöva börja om processen. Här hittar du blankett för enskild ansökan om äktenskapsskillnad: http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Blanketter/Skilsmassa-bodelning/Ansokan-om-stamning-angaende-aktenskapsskillnad/.

Bodelning:

När ett äktenskap har upplösts ska makarnas egendom fördelas dem emellan genom en så kallad bodelning, 9 kap. 1 § ÄktB. En bodelning på grund av äktenskapsskillnad ska förrättas när äktenskapet har upplösts men kan även göras under pågående mål om äktenskapsskillnad om någon av makarna begär det, 9 kap. 4 § ÄktB. I ditt fall innebär det att du kan efter att ha lämnat in ansökan om äktenskapsskillnad begära att en bodelning ska ske. Du har samma rättigheter vid inlämnande av enskild ansökan om äktenskapsskillnad som om att ni hade lämnat in en gemensam ansökan, gällande bodelningsreglerna.

Den dag ansökan om äktenskapsskillnad lämnas in till tingsrätten utgör den ”kritiska tidpunkten” och kan enklast förklaras som att den ”fryser” egendomsförhållandena som de var vid ansökan, 9 kap. 2 § ÄktB. Det är egendomsförhållandena vid den kritiska tidpunkten som sedan ligger till grund för hur bodelningen ska göras. Sådan egendom som har förvärvats eller skulder som make har ådragit sig efter att ansökan om äktenskapsskillnad har lämnats in ska i de flesta fall lämnas utanför bodelningen.

När talan om äktenskapsskillnad har väckts ska i den mån det behövs en särskild förteckning över egendomsförhållandena upprättas, 9 kap. 7 § ÄktB. Kan parterna inte komma överens kan en bodelningsförrättare anlitas. Själva bodelningen ska göras mellan makarna och de båda ska skriva under en bodelningshandling, 9 kap. 5 § ÄktB.

Vid en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap. 1 § ÄktB. All egendom inom ett äktenskap är giftorättsgods om egendomen inte har blivit till enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Egendom kan exempelvis ha blivit till enskild genom ett äktenskapsförord. Vid bodelning görs först en andelsberäkning där makarnas tillgångar sammanställs och skulder dras av, 11 kap. 3 § ÄktB. När denna uträkning gjorts delas det sammanlagda värdet av makarnas giftorättsgods lika mellan makarna. När det har räknats ut hur stor andel varje part ska tilldelas görs en lottläggning. Vid lottläggningen fördelas de faktiska tillgångarna så att varje part i bodelningen får ut egendom till ett värde som motsvarar den andel som parten har i boet, 11 kap. 7 § ÄktB. Vidare är det även möjligt för parterna att avtala att annan ordning än den enligt lag ska användas vid bodelning.

Vad det gäller bohag och bostad som är er gemensamma (hit räknas även den hyresrätt som ni gemensamt bott i, 7 kap. 4 § 1 st. 3 pt. ÄktB) ska den make som bäst behöver dessa ha rätt att få egendomen avräknad på sin lott. Du har således genom att flytta ut och ansöka om äktenskapsskillnad enskilt inte ”förlorat din rätt” utan det finns fortfarande möjligheter för dig att få behålla hyresrätten om du har bäst behov till den. Är det den andre maken som innehar hyresrätten gäller för övertagande att det även med hänsyn till omständigheterna i övrigt ska anses skäligt. Här ska en avvägning göras gällande vem av makarna som har enklast att få tag på ny bostad och vem som är i störst behov av att behålla den sett till arbete, ekonomi och socialt liv.

Det jag kan rådgöra dig är att du i första hand ska ansöka om äktenskapsskillnad. När mål om äktenskapsskillnad har påbörjats kan du sedan begära att bodelning ska ske. Kan ni inte tillsammans komma överens om hur bodelningen ska göras bör du ansöka hos domstol om att en bodelningsförrättare ska tillsättas (se 17 kap. 1 § ÄktB). Detta ska i sådana fall, om mål om äktenskapsskillnad fortfarande pågår, göras i målet.

I nedanstående svar från andra rådgivare på Lawline kan du få ytterligare vägledning:

http://lawline.se/answers/16429?q=bodelning

http://lawline.se/answers/16153?q=bodelning

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Upplever du att lagregleringarna fortfarande är svårförståeliga och att det är tvistigt mellan dig och din nuvarande maka råder jag dig att anlita ett juridiskt ombud från Familjens jurist där de är specialiserade på familjerättsliga frågor och kan hjälpa dig att lösa din situation.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare