FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2013

Egendomsförhållanden som beaktas vid bodelning

Hej Jag håller på skilja oss, min fru har arvt ett hus i utlandet det står på henne idag. jag undrar om innan vi gör bodelningen säljer hon lägenheten eller skriver överlåta på en annan person, genom en fullmakt hon har get till sin syster. samtidigt skriva överlåtelse datumet för en månad innan bodelning eller skilsmässa, ( fiffel)? kan man verkligen göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga,

Enligt 9 kap. 2 § äktenskapsbalken ska bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Om din fru var ägare till huset då talan om äktenskapsskillnad väcktes, och hon inte ärvt det med förbehålla att det ska vara hennes enskild egendom, ska husets värde tas med i bodelningen. Din fru kan alltså inte undandra husets värde från att ingå i bodelningen genom att avhända sig egendomen efter att talan om äktenskapsskillnad har väckts.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare