FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2013

Bodelning vid äktenskapsskillnad

Vi har varit gifta mer än fem år. Nu har vi skilt oss. Det visar sig nu att alla fastigheter som min f d make äger har han förvärvat som "gåva" med villkor att de ska utgöra hans enskilda egendom. Det framkommer nu att i stort sett allt giftorättsgods utgörs av vår relativt nybyggda villa och det bohag som där finns. Villan är lågt belånad bl a p g a att mina föräldrar gav mig ett förskott på mitt arv med närmare 2 miljoner kronor. Min bror är också införstådd med att det ska avräknas mitt arv. Min make har redan ärvt och allt hans arv blev enskild egendom. Mina föräldrar lät oss disponera de 2 miljonerna så att vi inte skulle behöva låna så mycket när vi byggde nytt. Hade dom känt till att allt vad deras svärson ägde utgjorde hans enskilda egendom skulle dom ha skrivit in att pengarna jag fick disponera utgjorde min egen enksilda egendom. Nu påstår min f d make att jag inte har rätt att tillgogöra mig det här arvsförskottet som skuld utan vi ska även dela på mitt arvsförskott som ligger "nedplöjt" i vår villa. Är inte arvsförskottet en skuld som ska tas med i bodelningen eftersom det ska avräknas mitt kommande arv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken är en makes egendom giftorättsgods i den mån egendomen inte är enskild egendom. I 7 kap. 2 § samma lag anges vad enskild egendom är. Egendom som ej uppfyller de krav som ställs enligt denna bestämmelse är alltså inte enskild egendom utan giftorättsgods. Förskott på arv utgörs som regel av gåvor som arvlåtaren givit gåvotagaren, dessa kan inte vid en bodelning betraktas som en skuld eftersom att de ska avräknas arvtagarens kommande arv. Avräkningen av förskott på arv är inte en återbetalning av en skuld utan syftar till att jämna ut förhållandena mellan arvingarna. Då egendomen heller inte är enskild egendom utan alltså utgör giftorättsgods ska den tas med i bodelningen vid äktenskapsskillnad.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare