Uthyrning av bostadsrätt i andra hand

Om det saknas villkor/tillstånd om ev andrahandsuthyrning i en bostadsrättsförenings stadgar. Vad gäller då ang andrahands-uthyrning? Är då brf-lagen tvingande om att medlem måste ha styrelsens godkännade för andrahandsuthyrning? Eller har medlem rätt att hyra ut utan styrelsens medgivande?

Lawline svarar

Hej,

Regler om andrahandsuthyrning för bostadsrätter stadgas i 7 kapitlet 10 § Bostadsrättslagen, https://lagen.nu/1991:614.

Denna regel är tvingande och tillstånd måste alltså fås utav styrelsen.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare