FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/03/2013

Mäklares rätt till arvode

Hej försöker sälja ett hus via mäklare men har goda vänner som visat sig vara intresserade av huset. Kan jag sälja till med privat efter att mäklarkontraktet går ut utan att mäklaren har rätt till provision. De har inte haft någon kontakt med mäklaren och mäklaren vet inte vem min säljare är.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Det är lite vanskligt att svara på denna fråga utan att ha sett kontraktet så mitt svar får ses som ett generellt svar som gäller om inte något speciellt är avtalat.

För att en mäklare ska få ut provision krävs oftast att mäklaren ska ha förmedlat kontakten mellan säljaren och köparen och att köpet kommit till tack vare denna förmedling. Det kan dock ingå en ensamrätt till försäljning i avtalet som gör att mäklaren har rätt till provision även om denne inte förmedlat kontakten. Detta gäller enbart under den avtalade tid som ensamrätten gäller och den kan vara högst tre månader åt gången. I vissa fall har mäklaren även rätt till ersättning för utlägg, resor och dyl. som gjorts under tiden denne arbetat med försäljningen. Det regleras i avtalet i vilka fall denna ersättning ska betalas ut. Det är som sagt viktigt att komma ihåg att det råder avtalsfrihet och vilken rätt som mäklaren har till arvode ska vara reglerat i kontraktet.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare