FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet18/03/2013

Ersättning efter lagfartskapning

Hej! Jag undrar hur motverkas och ersätts lagfartskapning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagfartskapningar, vilket egentligen handlar om lagfarter som hamnar i orätta händer innebär att någon med hjälp av en förfalskad handling beviljas lagfart på en fastighet som personen inte äger.

Om du råkat ut för en lagfartskapning kan du få ersättning av staten för dina kostnader att få lagfarten undanröjd. Kammarkollegiet prövar rätten till ersättning.

Exempel på kostnader som ersätts är avgiften för stämningsansökan till tingsrätten och processkostnader i domstolen. Däremot ersätter staten inte kostnader för att undanröja pantbrev och kompenserar inte heller för sveda och värk.

Om du misstänker att din fastighet är kapad ska du vända dig till Lantmäteriet och kontrollera uppgifterna om ägare i fastighetsregistret. Om det visar sig att någon annan är registrerad som ägare ska du genast anmäla brottet till polisen.

Det du kan göra för att förebygga detta är att helt enkelt kontrollera ägarförhållandena kring den bostad du avser att köpa. Verkar inte allt vara i sin ordning kan du som sagt kontakta Lantmäteriet som hjälper dig vidare.

Vänligen,

Emelie Fyhrqvist

Lawline RådgivareRådgivare